Ridtur i myggsvärm

Idag var Pontus med i stallet och han ville rida som vanligt nu när Göran har semester. Han ville även att vi skulle gå ut i skogen och vi provade men det gick inte. Direkt när vi kom ini skuggan hade vi en svärm över oss, så vi vände och gick längs vägen i stället.

Han har börjat få rätt balans när han sitter på Görans rygg, vilket är kul. Vi travar lite varje gång, men där spänner han sig så han studsar hej vilt på ryggen, men oj va vi skrattar. Än så länge rider vi barbacka så det blir väl lättare när sadeln kommer på och han kan rida lätt.

20130717-224444.jpg

Fixat pisken

Ibland har även jag mina stunder med bra idéer. Min piskmakarn pisk har gått sönder eller rättare sagt så hade slängen lossnat. Har använt den ganska flitigt i skog och mark så den har fastnat lite här och var.

Men jag fick en ide om att göra en egen av garn som jag flätade ihop och vips så har jag en hel pisk igen. Kanske inte lika bra som om själva företaget skulle gjort det, men betydligt billigare 🙂 Enkelt var det oxå så jag kan göra det igen samt att jag har massa garn kvar.

20130716-085453.jpg

Väntar på att färgen ska torka

Sitter nu på kvällskvisten och väntar på att färgen ska torka på vagnen så jag kan rulla den från gruset till sin vanliga plats. Om jag hade tänkt ett steg längre så hade jag inte ställt vagnen mitt på stallplanen för att måla den. Visserligen har jag bara bättringsmålat så det är lite duttar här och var men mest är det på hjulen såklart. Det blåser ju lite så det torkar ganska fort.

Göran är inne på sin sista sommarlovsvecka och det märks på honom att han är sugen på att få börja göra något. Men jag inbillar mig iaf att denna vila har gjort honom gott, känns som han har breddat på sig lite här och var och inte bara runt magen. Ska bli kul och se om sele går runt honom eller om jag måste skarva lite 🙂

Drog åt sömmarna lite idag på vänster baksko då den glappade lite, hoppas ju bara att den sitter kvar tills den 12 augusti då hovis är inbokad.

Hej hopp!

20130715-214926.jpg

20130715-214953.jpg

Stolt mamma

Har säkert skrivit det förut, men idag blev jag stolt igen över vår Pontus 4 år gammal. När vi var hos morfar idag hade jag bestämt innan att jag skulle hjälpa till och städa lite då jag vet att det uppskattas med lite hjälp ibland.

Det som gjorde mig stolt i denna situation var att Pontus själv sa att han ville hjälpa till och städa. Han skurade några köksluckor samt använde moppen för att skura köks- och toalettgolvet. Han hjälpte även till att tvätta ur handfatet 🙂

Undrar hur många gånger till han kommer vilja städa självmant, men han tycker väl som jag att det är roligare att städa hos andra än hos sig själv. Jag vet hur tråkigt han tycker det är att plocka undan sina leksaker här hemma.

20130713-224132.jpg

Tappsko på

Idag kom vår hovis ut och slog på tappskon på höger bak. Sen skulle hon åka till Rättvik på western tävling med sin häst, kul!

Jag passade på att måla klart det sista i boxen så det är klart. Det är dock lite svart kvar, men det är lite små dutt. Behöver nog tvätta av de ytorna en gång till innan jag kan måla där.

Snart är det dags att börja sätta igång Göran, det ser jag fram emot och han oxå kan jag lova 🙂

20130711-214228.jpg

20130711-214253.jpg

Regnet bara öser ner :)

Är egentligen ganska glad över att det regnar, men inte så sugen på att åka till stallet till en blöt häst eller ponny rättare sagt.

Här hemma är det väldigt lugnt, efter en inte lika lugn natt. Vi blev påminda i natt om hur det är att vara småbarnsföräldrar, med en Marcus som vaknade och gallskrek och jag fick massera magen på honom då det var några pruttar som behövde komma ut. Nu ligger han och sover i sin säng efter en tallrik gröt och lite mys.

Det är extra lugn här hemma då Pontus fortfarande är i Göteborg, de kommer hem ikväll och ska flyga med Malmö aviation. Rapporterna från Göteborg har bara varit positiva från Pontus sida. Det hade tydligen varit väldigt mycket folk på Liseberg.

Dagens Pontus citat blev när de gick in på Liseberg och han säger: ”Mamma och pappa kommer bli jätte besvikna på mig nu! Farmor frågar: ” Besvikna? Menar du inte avundsjuka?” Pontus svarar: ”jo,det menar jag ju”. Underbara barn 🙂

Hos mig börjar det klia i tömfingrarna. Vill köra och tömköra hästar. Göran har ju fortfarande vila och ska ha det en vecka till. Det är ju inte så att jag inte har hästar som jag kan/får tömköra, det är bara att höra av sig till folk. Får ta ett race och höra av mig till folk helt enkelt 🙂

Målning påbörjad

Idag åkte jag, Daniel och Marcus ut till stallet. Då undrar ni säkert, va nu då var inte Pontus med? Nope, han är hon farmor och de ska ner till Göteborg i morgon med X2000, till Pontus stora glädje. Sen ska de tillbringa hela dagen på Liseberg och bo på Gothia Towers samt flyga hem på onsdag. Det var hans 4-års present från farmor.

Jag hade iaf tänkt att åka till stallet och börja måla boxen, den är ju tvättad. Det är inte klokt vad den lilla ponnyn har gnagt på träet på vissa ställen i boxen. Det är sånt man ser nu när man verkligen börjar kolla ner noggrant.

Jag började med det röda då det är mest att måla, men jag har en vägg kvar. Den tar jag en annan dag. Lyckades även få målarfärg på händerna men det hör väl till.

Nu kanske ni undrar vad Daniel och Marcus gjorde under tiden för de var väl inte med och målade. Nej de gick en promenad i skogen och plockade smultron.

Idag har det även varit fullt hus här, då Pontus inte går på dagis nu under fyra veckor samt att min brors två barn var här oxå, då de behövde jobba idag. Men vi har haft jätte kul och varit ute mycket. Så idag har jag även provat på att vara 4-barns mamma 🙂 Åldrarna är två 4-åringar, en 2-åring och så Marcus som är 11 månader.

20130709-083346.jpg

Skrubba, skrubba

Det blev en kvällstripp till stallet idag och Pontus följde självklart med, då jag lovat honom att han skulle få vara med o skura boxen.

Vi gick ner o hämtade Göran som självklart kom travande till oss. Pontus red upp till stallet och när jag skulle kratsa hovarna saknades en höger baksko. Det var just den skon som hovslagaren hoppades att han inte skulle tappa, då det är den bakhoven vi håller på att justera sen han gått barfota då han har en liten rotation med den hoven när han går.

Göran fick stå i stallet medan vi skurade klart boxen jag och Pontus. Efter en stund tröttnade Pontus på att skura och satte sig och åt sitt medhavda lördagsgodis.

20130706-215146.jpg

20130706-215204.jpg

Roadtrip

Eftersom de lovade regn på förmiddagen så hoppade jag och Marcus över vår förmiddagsprommis och istället hoppade vi in i bilen och gjorde en roadtrip till Bro och Börjes som öppnat där. Jag blir som ett barn i en godisbutik när jag går in i en hästaffär. Marcus sov hela turen dit och turen hem.

Det blev lite grejer med hem, ett schabrack, täcke, finmaskigt hönät, hängare till det och flugmedel. Ett tredelat bett blev oxå även svampar och reflexer. Jag kanske har glömt något men det får så vara 🙂

Innan resan gick hemåt satt vi utanför på den enda bänken vi kunde hitta och där var det även en rökruta för de anställda som jobbar i köpcentrumet, lukten av askkopp osade över oss. Men Marcus brydde sig inte ett dugg och åt som en häst. Sen for vi hem på 45 minuter 🙂 skönt att slippa köer!

20130704-190635.jpg

Ensamkväll i stallet

Idag åkte jag själv till stallet då jag skulle börja tvätta boxen. Jag skurade två av fyra väggar ikväll och åkte från stallet vid niotiden. Tog även upp Göran från hagen för en avborstning. Han fick även stå kvar i stallet då jag skurade boxen, lite sällskap vill jag ju ha 🙂

Så mycket roligare än så blev det inte idag. Grabbarna var hemma och hade tvättstugan.

20130704-001824.jpg

20130704-001852.jpg