Hovslagare

Igår var hovslagaren på besök för att vinterutrusta hovarna. Vi satte inte i broddarna men de är redo för i sättning när det nu kommer behövas.

Nu fick han skor med 5/16″ hål i för broddarna. Förra året hade vi olika fram och bak. 4 broddhål i varje sko, annars går det inte att köra på vintern. Så nu kan halkan komma.

Det som var det mest intressanta igår med skoningen var att Göran inte hade slitit så mycket på bakskorna, inte så mycket på fram heller för den delen. Vi har ju varit mycket ute i skogen och tränat kondition istället för att harva runt på ridbanan där det är grusat. Vilket sliter mer på skorna. 🙂

Efter skoningen så har det bara på med sele och vagn för att ta en tur just i skogen tillsammans med Carina och Corona. Det märktes att han hade inte hade gjort så mycket på två dagar, det tog ett tag att komma in i den rätta takten för att hänga med Corona utan att stressa på.

Igår för ovanlighetens skull så var han helt grå av intorkad lera samt låg och vilade när jag kom till stallet.

Avslutade kvällen med att fodra hästarna och fylla på vatten till de som behövde.

Nästa skoning blir nästa år och då ville även Pontus vara med och titta för att se hur det går till när Göran får nya skor.

20131119-061729.jpg

20131119-061742.jpg

Har bekräftat platsen

Har bestämt mig för att bli diplomerad körinstruktör via Ridsportsförbundet. Vilket kommer ta några år inser jag, men första steget är påbörjat.

För att få en smidigt start i att börja plugga igen så ansökte jag om att gå distanskursen i Hästkunskap på Strömsholm nu under vårterminen 2014. Jag trodde nästan inte jag skulle bli antagen med tanke på min ålder. Men döm till min förvåning så blev jag det, jag ska plugga i vår. På distans men med 1 träff/ månad ska jag vara nere på Strömsholm. Dessutom är det ju något kul jag ska plugga om hästar.

Får se hur mycket nytt det är från det jag har lärt mig under alla dessa år jag hållit på med hästar. 🙂 Det som jag ser mest fram emot är att få åka till Strömsholm 1 gång i månaden i 5 månader. Gissar på att det blir en till gång då man ska göra yrkesprovet oxå.

Analysera mera

20131113-061342.jpg

Här är analysen på vårt grovfoder, jag ska försöka sätta mig ner i kväll och räkna lite på foderstat. Det är intressant när man räknar ut foderstat tycker jag för de blir ofta att man ska ge så himla mycket av något eller så blir kvoterna inge vidare.

Men jag tycker han ligger bra i hull nu, han ska kanske gå ner lite till men annars är han fin. Görans foderstat är sammanlagt på en dag 3,75 kg hö, 3 dl kraft, 0,5 dl mineraler och 0,5 dl B-vitamin.

Får se vad analysen säger.

Fick även svar på träckprovet och det var två hästar i stallet som behövde avmaskas och en av dem var Göran. Men till min glädje så går värdena ner för varje gång. Han började på 800 epg och idag hade han 330 epg. Han börjar bygga upp ett eget försvar.

Var även ute och rastade av Göran igår kväll efter den tuffa rundan i måndags. Han fick trava och skritta för att mjuka upp lite stela muskler. Han är lite rolig man är ute på kvällen precis innan kvällsmaten, då vid varje ställe där vi kan vända saktar han in och går åt sidan för att vända runt. Men när jag säger gå fram så gör han det.

Idag är det medryttarnas dag så vi får se vad de hittar på 🙂

Full fart med sällskap

Igår kom jag ut till stallet ganska sent, men till min lycka så var det fler som var där sent och som jag även fick sällskap av ut i skogen.

Det var full fart, mycket trav blev det. Göran hänger med riktigt bra tycker jag. Han vill gärna pusta lite efter uppförsbackarna men annars så kör han på.

Min klippning under halsen hjälpte kanske lite, men igår vart han svettig.

När vi kom tillbaka så hjälptes vi åt att fodra hästarna.

Måste även berätta om Marcus som var på dagis idag efter att ha varit hemma en vecka. Han var väldigt trött och låg som en hund på mina fötter när jag lagade mat. Då fick jag och hämtade puffen åt honom, så han kunde ligga/sitta i den medan jag fixade maten. Nästa gång jag tittade på honom hade han somnat i puffen mitt på köksgolvet i middagsbestyren. Ska även tillägga att jag diskade oxå, så tyst var jag inte. Men trött var han 🙂

Äldre och mognare

20131110-144759.jpg

Vet inte hur bra det egentligen syns på kortet, men i morse så tog jag fram klippmaskinen igen och klippte honom under halsen. Han tyckte att första taget var lite läskigt men sen stod han still.

När det var klart tog vi oss en sväng i skogen på stigarna och det var tur att jag hade stövlarna på mig för blött var det.

Hade även morgonstallet idag 🙂

Två veckor kvar ;)

Kanske ska förklara varför det är lite glest mellan inläggen just nu. Anledningen är art det är endast två veckor kvar tills vi ska flytta, inte byta stall utan vi ska flytta till en större lägenhet. 🙂 Ser verkligen fram emot det, till nyproduktion dessutom.

Så varje liten stund till övers går åt till att packa.

Igår kväll hade jag kvällsstallet och Göran fick sig ett tömkörningspass på ridbanan. Det blev mycket tempoväxlingar. Trav, halt, trav, skritt, halt, trav, galopp, halt, back, trav. Göran tyckte det var superkul och gasade järnet.

Idag hade jag morgonstallet med allt vad det innebär, plus att jag skyfflade rent vid gödselstacken och torvade i Görans box. När alla stallsysslor var klara så drog vi ut på en tur i skogen bort mot Ågesta Ridskola. Även idag fick han lite mjölksyra då vi tog backen vid deras terrängbana.

Han var väldigt svettig så han fick faktiskt ett täcke på sig, får se om det sitter kvar på honom vid insläppet 🙂

Nu ligger jag här i sängen som sällskap till Marcus så han kanske sover en middagslur. Sen blir det att fortsätta packa saker.
20131109-131622.jpg20131109-131642.jpg20131109-131654.jpg

20131109-131732.jpg

Det blir inte alltid som man tänkt sig

Det började i måndags med att de ringer hem Marcus från dagis, då han var gnällig och varm. Det visade sig att han hade 38 graders feber. Det jobbiga med Marcus är att om man ger honom en Alvedon så piggnar han på sig och leker järnet, vilket inte är så bra när man faktiskt är sjuk. Med Pontus i den frågan är det tvärtom om, han håller sig lugn när han inte mår bra.

Jag var alltså hemma och vabbade igår, idag ska jag och Daniel dela på dagen. Så nu sitter jag på tunnelbanan på g till jobbet.

Vad har jag gjort med Göran dessa dagar. I söndags var vi ute på en avrastningsrunda i lite lätt regn. I måndag var det planerat vila, då jag visste att jag skulle bli sen. Vi fick även matkasseleverans i måndags från Middagsfrid.

Igår var jag som sagt hemma och vabba med Marcus. Vi åkte till stallet och fixade grundsysslorna.

Idag onsdag är det mina medryttare som har honom så vi får se vad de hittar på.

Avrastning blev konditionsträning

Igår regnade det så fint när jag var i stallet. Men det var ett ganska mjuk och behagligt regn. Så jag bestämde mig för att köra Göran en sväng, rasta av honom lite. Det var bara på med allt och hoppa upp i vagnen.

Vl ute var det riktigt mysigt, jag glömmer bort vad det är för väder när jag är ute och motionerar hästar.

Det blev trav i olika hastigheter och en ryggning. Tycker det är bra att lägga in ryggning/ backning som en vardagsgrej så att det inte blir en så stor grej när man ska göra det på tävlingarna.

Tjejen som hade kvällsfodringen tyckte jag var lite konstig som faktiskt gav mig ut i regnet vid halv åtta på kvällen. Troligtvis kommer Göran få vila idag istället.

20131104-061745.jpg