Söndagens bestyr

Igår morse var det kallt vill jag lova, -7 grader är inget jag är van vid iaf.

Penicillinkuren tog slut i helgen, men öronen är inte helt återställda än. Har lite lock och knaster kvar.

Söndagens morgonfodring gick rätt smidigt, det jag stötte på patrull över var att hacka bort isen från vattentunnorna. Jösses vilket islager det hade blivit och jag hittade inget att hacka med. Jag kan meddela att jag blev rätt blöt om byxorna när jag stampade igenom med hälen.

När alla bestyr var utförda var det att åka hem och byta av farfar som passade barnen då Daniel skulle på en utbildning under dagen. Sen rullade även denna andra advent på till kvällen.

Stallhelg

20131207-213957.jpg

Nu är vintern här iaf i några dagar. Hade utsläppet i morse och efter förkylningen Huberts framfart gick det lite långsammare än normalt, men hästarna verkade ha överseende med mig.

Tömkörde även Göran en liten stund på ridbanan. Han hade inte glömt allt utan tyckte att det var kul att få jobba igen.

Igår var jag tvungen att rasta honom, så jag longerade honom och jösses vilket ös det var på honom. Han var överallt och ingenstans. Han var även rätt nöjd efteråt såg man på honom.

Imorgon är det morgonstall igen, upp i ottan 🙂

Förkylningen Hubert med följeslagare

20131203-125458.jpg

Om det är någon som undrar vart jag har tagit vägen, kan jag avslöja att jag har varit fånge hos förkylningen Hubert med tillhörande ögoninflammation och inte nog med det så gick det upp i öronen i söndags kväll och blev även öroninflammation.

Var på vårdcentralen igår och fick en 5-dagars intensiv antibiotikakur samt cortisonnäsdroppar.

Orkar knappt göra något och det värker i öronen. Jag hoppas det går över snart.

Lite lyx i vardagen

20131126-143112.jpg

Idag var det dags att uppleva förra årets julklapp. Jag var på fishspa och det var verkligen en annorlunda känsla, rätt skönt men på vissa ställen kändes det mer än på andra.

Kom fram till att mina fötter skulle behöva göra detta minst 1 gång i veckan. 🙂 Härlig känsla i fötterna efteråt, det ökade blodcirkulationen i dem.

Tömkörning x 3

Igår var det tömkörning på Bränninge som stod på schemat, de som blev tömkörda var Lillan, Nenne och en ny liten häst som heter Maggie.

De var väldigt pigga och glada alla tre och på sina olika vis rusade och bockade se. 🙂 Det hade varit ganska kallt under natten och kanske var det därför de var extra busiga av kyla…

Göran gick vila igår söndag, i lördags körde jag honom på ridbanan ett riktigt bra pass. Även i dag fick han vila då Marcus inte är helt ok från sin ögoninflammation/förkylning.

Igår var jag och Pontus och levererade lite bilar till hans nya rum, han har lite svårt att förstå att vi ska flytta. Även idag ska han få leverera vilar till sitt nya rum. Jag och Marcus var i lägenheten och levererade lite blommor och diverse saker som vi inhandlade på IKEA när vi var där idag.

Är så himla kul att köpa nya saker till en helt ny lägenhet. 🙂

Körd och klar

20131123-195254.jpg

Då var denna kväll i stallet över. Det blev ett pass på ridbanan med pannlampa.

Han var ganska tung i början som i tisdags men det gick fortare att få honom mjuk och fin. Han tyckte att det var lite kul och jobbade på riktigt bra i slutet. Han blir väldigt svettig och jag är i valet och kvalet att klippa honom mer, får väl bli en jaktklippning.

Igår var vi ute och körde ett konditionspass i skogen mot Ågesta ridskola, jösses vad han kan springa på och vilken galopp han fick till. 🙂

Igår var jag även och hämtade nycklarna till vår nya lägenhet, så himla fin var den. Nu är jag ledig en vecka för att flytta 🙂

Bjuder på en bild på utsikten från vår nya lägenhet.

20131123-200100.jpg

Ögoninflammation

Är det inte det ena så är det något annat.

Marcus blev hemringd i tisdags pga ögoninflammation.

Han är pigg och glad i övrigt och är lite rinnig i ögonen.

Han fick följa med mig till Foderboden för inhandling av morötter och B-vitamin. Efter det åkte vi till stallet och mockade, höpåsar och vatten samt att vi torvade.

20131121-134329.jpg

Jens Fredricsson

Blir så glad och stolt när 2 av mina vänner ska vara med och rida för Jens idag. 🙂

Jag tycker att det är så kul att vanliga hästtjejer får chansen att rida/träna för de bästa i Sverige.

Själv är jag på väg till SJV Djurskyddskonferens som går av stapeln idag. Ser verkligen fram emot en innehållsrik dag.

Igår blev det en sen kväll i stallet. Jag kom iväg sent hemifrån. Jag hade bestämt mig för att köra på ridbanan då jag har känt i ett par dagar att Jag behöver böja igenom Göran, fast jag har prioriterat att köra i skogen.

Han var rätt tung i början och ville hänga i handen, så det blev mycket svängar och tempoväxlingar. Efter första galopparbetet släppte han riktigt fint och hittade sin fina form där ryggen och bakbenen jobbar på.

Med tanke på att första tävlingen förhoppningsvis är i mars så måste vi hitta tillbaka till dressyrformen lite smått.

Idag är det medryttardag och de skulle longera idag. Vilket kan vara rätt akönt efter två dagar med ganska tuff träning.

Klippningen på halsen och magen funkar sådär… Får se om jag klipper honom mer i vinter eller inte. Känns som om jag måste göra det, då han fortfarande blir svettig under träning…