Hästlös dag

Igår var jag inte i stallet och snälla Madde fixade till Göran med mockning, vatten och hö. Varför var då inte jag i stallet igår kan man fråga sig. Jo det var nämligen så att Daniel skulle ut med jobbet och ha femkamp på Gröna Lund. Då passade jag på att fråga Madde om hon kunde fixa till Göran, så behövde inte jag ta med två trötta barn ut till stallet.

Tur att man har så snälla stallkompisar som hjälper en, sen har vi ju vår duktiga Erika som släpper ut och in våra hästar på vardagarna, henne brukar man också få hjälpa av när man frågar.

Idag blir det någon form av motionering av Göran då han vila igår. Det som står högt på listan är ut och springa på vägen till Balingsta så kan vi jobba på banan i helgen. Men det beror lite på hur sent. Jag kommer till stallet idag.

Idag ska snälla farmor hämta barnen från dagis och även ta med sig Pontus hem för en övernattning hos dem. Medan Marcus får en myskväll med sina föräldrar. Undrar vem som kommer ha det bäst. 🙂

Rosa Bandet

Igår onsdag var det mina medryttare som hade hand om Göran. Enligt uppgift så longerade de honom över bommar i lite olika konstellationer. Han var lite slarvig med bakbenen, men det hade gått bra enligt dem.

Vad gjorde jag då när jag inte behövde åka till stallet? Jag hämtade barnen från dagis och vi åkte till Liljeholmen för att köpa en födelsedagspresent till Daniel som fyllde år igår. Pontus tyckte vi skulle gå in på BR Leksaker för att köpa en present till honom, men sen kom vi på tillsammans att det fanns nog ingenting där inne som pappa önskade sig.

Till vår eller rättare sagt Pontus stora glädje fick vi åka med ett gammalt tåg (de gamla tunnelbanorna) både dit och hem. Jag tror att hela perrongen hörde hans stora glädje när det första gamla tåget kom.

En kul sak som hände när vi var vid kassan på ICAKvantum i Liljeholmen var att jag tog en plastpåse som man alltid gör, jag hann tänka att det var ganska rosa men inget mer än det. Då frågar kassörskan: du vet att det här är en rosa bandet kasse som kostar 5 kr? Ja, säger jag lite förvånar. Kassörskan: Då går 3,50kr till rosa bandet. Bra tänkte jag.

När jag tänkte igenom hela situationen igen kom jag på att det fanns ju inga andra plastpåsar att välja mellan, utan bara de rosa. Vad hade jag att välja på? Jag kunde ha tagit en pappkasse, men jag tycker att de är så jobbiga att bära på tunnelbana m.m.

Jag tycker att det är jättebra att stödja Rosa Bandet, men hela situationen var lite konstig tycker jag.

Duckade

Idag blev det en vilodag för Göran. Jag var inte så sugen att ge mig ut i regnet. Göran hade nog inte brytt sig om lite regn, men jag vet att min egna motivation inte skulle ha varit på topp idag.

Imorgon är det mina underbara medryttartjejer som har honom och på torsdag tar Madde med PW och fixar till honom då Daniel ska bort på kvällen.

Det jag hade tänkt att göra imorgon är att åka till Gärtuna för att titta på träningar de ska ha för Tomas Algotsson, men båda barnen är med så vi får se hur mycket tittande det kommer bli för min del. Men det är alltid kul att titta på träningar och hälsa på trevligt folk.

Mellan regnskurarna

Igår hann jag ut och köra ett kort och intensivt pass på banan mellan regnskurarna. Göran var lite stel i början och man märker vilken skillnad det är från att de går på bete och rör sig hela tiden jämfört mot nu när de står installade. Det märks på hans humör oxå att han var mer ”nöjd” över att komma in en stund i somras jämfört mot nu. Men det är väl en period av omställning nu.

Gårdagens pass hade jag bestämt att vi skulle köra igenom dressyrprogrammet för LB. Efter lite uppvärmning i skritt och trav körde jag igenom det. I första halvt snett igenom saktade kan av till skritt då han tyckte jag böjde runt honom för mycket. Resten av programmet gick väldigt bra, den första ökningen var väl inte heller den bästa men den andra var bättre. Backningen blev lite sned men han backar utan problem.

Tränade även lite galoppfattningar i slutet och då hade vi fått sällskap av Eva och Goofie som skulle tömköra. Så då lämnade jag med varm hand över banan till dem.

20130917-081401.jpg

Off road-tömkörning

Då var det söndagsmorgon och även denna morgon var det jag som släppte ut de små liven i sina hagar.

När det sedvanliga stallsysslorna var gjorda begav sig jag och Göran ut i skogen för att ta oss en runda på de småstigarna på Ågestasidan. Göran tycker ju att det är så kul att vara ute och traska över stock och sten. Vi gick en tur på nästan 8 km.

20130915-204532.jpg

20130915-204554.jpg

Om det var få bilar i lördagsmorse så var det ännu färre idag.

Stallmorgon och körtur

Idag var det dags för stalltjänst, även igår kväll. Efter att alla hästarna fått mat och blivit utsläppta var det allt övrigt som skulle göras dvs. sopa, fixa eftermiddagsmaten, torva, mocka, fixa vatten och fylla på vatten i hagen.

Efter det var det dags att fixa i ordning vagnen för att kunna sela för Göran och köra på vägen mot Balingsta. Det blev massa trav, lite skritt och lite galopp.

Igår kväll tömkörde jag på banan och det gick helt ok, fick jobba en del speciellt i högervarvet för att få loss honom. Bjuder på en bild på halvmånen från igår kväll, lördag morgon på Huddingevägen och sen en bild på den braiga NHS-rockarden.

20130914-125751.jpg

20130914-125809.jpg

20130914-125828.jpg

20130914-125857.jpg

Otrogen

Igår var jag otrogen Göran med att bra göra stallsysslorna och borsta honom. För att senare åka till Bränninge för att tömköra Nenne och Poppe. Vi började med Nenne och hon kändes fin och alert efter betet och vilan. Alla kommandona satt där de skulle och hon kändes riktigt trevlig. Det var nog bra för henne med lite sommarledigt.

Poppe den lilla ponnyn som jag tömkörde för första gången för några veckor sen, kändes mer tillfreds idag då vi lärde känna varandra mest första gången. Han undrade dock om jag verkligen menade allvar när jag la tömmen runt rumpan, men efter några varv i springtrav lugnade han ner sig och började lyssna på mig och slappna av och även han kändes mycket trevlig. Det vi ska träna på med honom är galoppfattningar speciellt i högervarv, där tycker han det är väldigt jobbigt att just fatta. När han sen har galopperat några steg går han fint. Ska se om jag kan få fram några bilder från igår. Det blev ju även lite mörkt då setas lampor på ridbanan var ur funktion, så Hanna och Maja satte igång bilarna och deras lampor, så lite ljus fick vi.

Idag är det kvällsfodring och körning på schemat.

Onsdag= medryttardag

Igår var det onsdag och då har vi bestämt att min medryttare har Göran. Det var även igår som installningen skedde på riktigt, att alla rutiner gamla rutiner är tillbaka.

Göran hade tydligen fått ett litet skavsår igår efter sadelgjorden, men om jag inte missminner mig så fick han det förra året av tömkörningsgjorden vid den här tiden. Det är så när man fäller och har lite beteshull, då kommer lite i kläm 🙂

Allt hade gått bra iaf enligt rapport. De red, mockade, fixade höpåsar och bytte vatten till Göran.

20130912-081826.jpg

Idag ska jag ut till Hanna och Bränninge för att tömköra iaf två hästar, rapport från det kommer senare.

Stallrutiner

Nu är det höst, hästarna är installade och det börjar mörkt vid stallet runt kl 20.00. Visserligen så är det varmt och skönt än och det tackar jag för. Igår hade jag kvällsstallet och det kändes väldigt ovant samt att jag behövde mocka. Tänk va fort man vänjer sig av med saker. 🙂

Igår tog jag och Göran en prommis i skogen, han hade energi för ett maraton kändes det som. Tänkte att vi skulle ha en trevlig prommis och njuta av framgångarna i söndags, men han hade helst sett att jag hade dragit fram vagnen.

20130910-162927.jpg
Såhär mörkt var det i skogen strax innan åtta igår kväll.