Nytvättad och fulltankad

Nu är allt klart inför morgondagens bravader till Hölö. Det ända som är kvar att göra är matsäcken.

Barnen är hos farmor och ska sova där tills i morgon, Daniel är ju ute på övning så jag sitter framför TVn och putsar på selen. Göran är tvättad, flätad och nattad för länge sedan.

Tömkörde honom idag och han kändes riktigt fin, hoppas bara jag inte fegar ur och inte vågar trycka på honom i morgon. Är både lite nervös och taggad på samma gång. 🙂

Även bilen är tankad och redo för att åka i morgon. Ska bli så himla kul!

20130907-231810.jpg

20130907-231828.jpg

Installning

Till helgen är det slut på beteslyxen. Det blir installning till helgen. Jag ska stalla in Göran på lördag kväll då jag ändå ska göra honom redo för tävlingen på söndag.

Boxen är ju grund fixad då han sovit inne en natt, men det ska in en torv till och en gnagpinne. Sen är det ju dags att bestämma foderstat oxå. Det som är bra till en början är att de får gå i sommarhagarna på dagarna under september så då blir det bara hö till kvällen.

Måste ju erkänna att det är rätt lyxigt att ha hästen på bete då man slipper mocka mm. Men det ska bli vardag i hästlivet oxå.

Det som även är lite kul är att det börjar droppa in förfrågningar om tömkörningar nu när hösten börjar närma sig.

Nu på söndag är det min och Görans sista tävling för i år, men jag är sugen på nästa års tävlingsäsong för oss. Jag kommer vara hästskötare på iaf 3 st dressyrtävlingar nu i höst oxå åt Madde och PW. Den första är den 15 september, sen är det en 29 september och den sista är 20 oktober. Det ser vi fram emot. 🙂

20130906-082309.jpg

20130906-082329.jpg

Hopponny

Även idag stod red ridning på schemat för Göran. De fortsatte att hoppa honom från i måndags. Jag har fått rapport om att han var väldigt pigg och blir väl bättre och bättre för varje övning.

Ska bli väldigt kul att komma iväg på söndag, vi är två startande i A-finalen så vi kan sämst komma på andra plats. Om vi vinner går vi vidare för att tävla om brukschampion. Spännande, spännande.

Gräsänka och barnmys

Göran fick ledigt idag och i morgon kommer mina medryttartjejer och rider.

Den här veckan är jag ensam med barnen då Daniel är borta och kommer hem på söndag.

Uppladdningen inför söndagen blir nog mest mental för min del. Det är ju final i Södermanlandscupen. Startlistorna har kommit upp på hemsidan och nu väntar jag bara på starttider så man kan planera tider.

Göran och Goofie kommer få gå ute på bete till och med söndag sen börjar allvaret för dem oxå. De andra hästarna skulle stallas in idag.

Idag blev det som sagt inte mycket hästgöra. Jag och grabbarna tog det lugnt på vägen hem från dagis och avslutade med en glass på vår glassbänk 🙂

Ska bli spännande att ta sig till och från jobbet i morgon när halva stan kommer vara avstängd. Det står ju p SLs hemsida att all spårbunden trafik ska gå och då hoppas jag att de även menar spårvagnen annars blir det att promenera till jobbet…

Ridning o lite skutt

Igår kändes det som om alla andra var i stallet utom just jag. Mina medryttartjejer var och red. De skulle ta fram lite bommar och träna framåtbjudning på hinder 🙂 De blev lite inspirerade efter söndagen, då han inte kände för att hoppa.

Även Daniel körde förbi stallet och lämnade av en kälke som jag har fått. Tanken är att jag ska ha den efter Göran i vinter istället för plastpulkorna som bara går sönder. Själv har jag inte sett den men det får jag ikväll.

20130903-082321.jpg

Kvalitetsbedömning

Det blev en tidig morgon för att åka till stallet idag, då det var avfärd till Norrtälje vid 07.30.

Göran var det ena 4-åriga sheltandsponnyn som var med. Det började med extriörbedömningen som Liselott Erixon var domare i. Där fick han raden 8-8-7-7-8=38p.

Sen var det löshoppningen där han inte visade att han kan hoppa. Han tvekade och stannade samt hoppade över hjälphindret från fel håll. Så någon hopponny ville han inte vara. Tord Börjesson som dömde tyckte sig se en bra teknik men inte så mycket mer. Han fick 4-4 på löshoppningen.

Gångartsprovet gick desto bättre där fick vi 6-7-8-7. Där var det Ruth Börjesson som dömde och gav honom väldigt mkt beröm för hans galopp 🙂 Skritten var där han fick 6p med kritiken att den inte var tillräckligt vägvinnande, han trampar lite för mycket uppåt för domarnas smak idag i skritten.

20130901-195708.jpg

Körtur i skogen

Idag hade jag lyxen att få åka till stallet på förmiddagen, då inskolningen på dagis för Marcus är inne på sin fjärde dag så det var att lämna honom själv på dagis.

Hade även fått tipset att grinden ute i skogen var öppen, så jag passade på att köra ut i skogen. Det märktes att det var ett tag sedan vi körde ut i skogen. De håller på att fixa med elledningarna ute i skogen och det stod ett jättemonster i skogen i form av en kabeltrumma.

Vi travade på i stort sett hela passet med några skritt inslag. Han har lite kondis trots att han har en betesmage. Jösses vad jag ser fram emot söndag för. Ska bli så himla kul att få göra ett kvalitetstest med Göran.

Nu ska jag tvätta och smörja selen framför tv:n. 🙂

20130829-202009.jpg

20130829-202037.jpg

Final och seger

20130828-211532.jpg

Idag var det stora provet för PW och lastträningen. Vi lastade på 2 minuter åkte till grannstallet och lastade av. Vi lastade ur honom och longerade honom en stund för att sedan lasta honom igen på 2 minuter.

Ingen svårlastad häst inte. Så himla kul!! Vi ska åka på tävling med honom den 15 september och det ser vi verkligen fram emot.

Göran blev longerad idag av mina medryttartjejer. Samt att han fick stå inne i sin nytorvade box och provsmaka lite hö under tiden vi var borta med PW.

Igår hade vi stallmöte samt att jag körde Göran nere på volten och oj va fin han var igår. Hade det tredelade bettet, vilket han går bra på men knaprar på när han inte jobbar…

I morgon ska jag köra honom sista gången innan söndag och då ska jag ta det raka bettet för att känna på lite… Får se om han någon gång slutar med de dumheterna eller inte…

20130828-213028.jpg

Generalrep. innan söndag

Igår blev stod det löshoppning på schemat som en liten repetition inför söndagen. Vi fick lite drag hjälp av Goofie idag som tyckte att hindrena var väldigt låga. Det som var kul att se var att Göran hoppade väldigt bra när han hade lite draghjälp av bästa kompisen.

I söndags blev det lite ridning av Pontus och en kompis barn på volten. Jag trodde att Göran kanske skulle vara lite trött efter träningspasset i lördags, men icke sa nicke. Jag skulle nog ha kört honom i stället.

Idag blir det stallmöte och sen en tur med vagnen tror jag det få bli, han är pigg nu den lilla ponnyn när den svalare luften börjar komma in över Sverige.

20130827-123411.jpg