Galoppbyten

Måste ju bara börja med att säga att jag är stolt och lite imponerad över min lilla ponny. Igår blev det ett pass på ridbanan, vilket var länge sedan för mig och Göran. Tänkte mest bara lite mjukgörande, men det slutade med att vi provade att galoppbyte i sax på väldigt basicnivå.

Vi kom från kortsidan och gick snett igenom till mitten, direkt efter hörnpasseringen fattade jag galopp, galoppera till mitten, bröt av ställde om och fattade ny galopp och galoppera ut mot hörnet igen.

Första gången blev det lite sen fattning efter mitten så det blev lite konstigt. Men de andra gångerna fattade han riktigt bra. Han tyckte det var kul, precis som jag. Det var en väldigt bra övning för Göran då det blev mycket övergångar och tillbakatagningar. Han vaknar till liv i kroppen då och får med sig bakbenen och allt. Självklart körde jag med vagn efter.

20140423-062136.jpg

Nu är påsken över

Vilken härlig långhelg det har varit, underbart väder och mycket hägn med familjen och i stallet.

Göran har blivit longerad av mina medryttare, tömkörd och lite körning har vi hunnit med också.

I lördags hade hela familjen en dag i stallet. Jag och barnen åkte vagn efter Göran och det var första gången båda barnen var med i vagnen samtidigt. Det var också första gången Marcus fick vara med och galoppera, han tyckte det var väldans roligt. Daniel gick efter med barnvagnen ifall det blev så att Marcus hade tröttnat eller att han tyckte att det blev läskigt. Men reaktionen blev helt tvärtom, han ville inte gå av vagnen.

Igår var jag och barnen ute och våra medryttare, de ville träna på att tömköra Göran. Så vi tog en promenad i skogen hela gänget, Marcus somnade i barnvagnen på hemåtvägen. Tillbaka i stallet blev det fika och massa prat, det är så kul att träffa sina medryttare ibland. Det blir så sällan bara tycker jag 🙂

20140422-061749.jpg

20140422-061810.jpg

20140422-061826.jpg

Igångsättning efter en vilovecka

Igår åkte vagnen fram och det blev en avrastning av Göran. Han har fått tagit det lugnt i några dagar, så det blev en ut och springa av sig tur i skritt, trav och galopp. Kul tyckte både han och jag 🙂

Idag var medryttarna där och tog hand om honom. Själv var familjen och storhandlade på City Gross i Kungens Kurva. Min favoritaffär när det gäller storhandling.

20140418-205115.jpg

Gräsänka och magsjuka

Med tanke på förutsättningarna för denna helg tycker jag den löpte på över förväntan. Marcus har varit väldigt snäll trots en mage i uppror, han sov sig igenom det mesta. Pontus han är alltid lika lätt att ha att höra med. Han var ute på äventyr med farfar under lördagen, de hamnade på Spårvägsmuseet.

Marcus var med mig i stallet i lördags men satt bara i vagnen och tog det lugnt. På söndagen gick båda barnen följa med samt att vi åkte och köpte morötter på Foderboden.

Göran fick med andra ord en vilohelg, vilket kan vara ganska bra för honom tror jag. Han behöver lite vila han med.

Telefondisplayen visar: Dagis… Oh no

Precis, oh no, lillkillen hade kräks på dagis så de ville inte ha honom kvar. Så det var bara att avsluta på jobbet och åka och hämta barnen.

Tanken igår var att farmor skulle hämta barnen, men med ev magsjuka var hon inte så sugen på att hämta barnen. När jag kom till dagis var Pontus ute och blev genuint ledsen när jag skulle hämta och inte farmor…

Men när jag och Marcus kom ut följde han glatt med oss hemåt. På vägen till tunnelbanan stod det en biltransport och körde upp bilar på släpet. Vi stod där och tittade på.

Väl hemma var Marcus så trött så han fick gå och lägga sig efter att han fått bada. Jag valde och bada honom då han var så röd och öm i rumpan efter löst bajs. Hade massa babyolja i vattnet och lät han lufta en stund när han låg på skötbordet.

Inget kräks har kommit, så vi håller tummarna att inget mer kommer.

Strömsholm träff nr 5

Denna träff handlade om förebyggande sjukvård, sjukomslag, visa häst vid hand och så fick vi en säkerhetsuppgift som vi ska redovisa sista gången. För den träffen i maj är sista träffen, känns riktigt trist. Tycker det har var väldigt kul och inspirerande att gå denna kurs.

Säkerhetsuppgiften handlar om för vår grupp att lista upp utrustning man har på hästen för att skydda ryttaren. Nästa gång ska vi även göra ett teoretiskt och ett praktiskt prov, så nu ligger jag o slutspurten med att träna att linda ben samt knoppa.

20140411-063601.jpg

20140411-063618.jpg

20140411-063645.jpg

20140411-063702.jpg

Halvseg helg

Under denna helg har det inte hänt så mycket på hästfronten för min del. Var ute och tömkörde i skogen i fredags och då hade vi draghjälp av Corona. Oj vad har traskar på då 🙂

Lördag och söndag har jag varit lite halvkrasslig så jag har gått på halvfart. I lördags blev det bara borstning och pyssel av Göran. I söndags fixade Carina allt åt mig så jag inte ens behövde åka till stallet.

Men något jag måste berätta om var ett barnkalas vi var på i söndags och det hade temat Godistrollet. Vet inte om ni har läst böckerna om Godistrollet? Det hade iaf inte jag gjort men jag blev väldigt nyfiken på dem efter detta kalas.

De hade en skattjakt där barnen skulle leta efter saker i lägenheten. Sen när allt hade hittat sina punkter så skulle fanns godismaskinen från böckerna där och barnen skulle lämna sitt skattjaktkort i maskinen och ut kom en godis påse. Så himla imponerande 🙂

20140407-062158.jpg

Jösses va fin han kan vara

Nu är ju jag partisk, men igår när jag tömkörde Göran var han så mjuk och avslappnad. Det jag oxå är glad över är att det var ”ljust” när jag var i stallet. Jag åkte nog från stallet vid strax efter 20.00.

Målet med tömkörningen igår var att han skulle vara mjuk och fin. Vi började i vänster varv, det lätta varvet och där gick allt som en dans. Till och med galoppfattningarna var kontrollerade, gjorde lite sidvärts och bytte sedan varv.

I höger varvet började det bra, här får jag jobba mer för att han ska hålla upp yttersidan så han inte välter inåt hela tiden. Galoppfattningarna var dock värre i detta var, här började han med att slänga upp huvudet i fattning. Vilket är nono för mig. Då gick vi över till tempoväxlingar så han fick bli riktigt varm i kroppen. Efter det fick vi faktiskt till några riktigt bra galoppfattningar även i höger varv.

20140404-062007.jpg

Inte riktigt anpassat mig

Till sommartiden. Känns som om man är väldigt tidigt i stallet då det nu är ljust när jag kommer dit runt 19-tiden. Känns som om jag har alla tid i världen då solen inte gått ner förrän halv åtta.

Men så sneglar man på klockan och oj vad stressande det är när man inser att klockan är 20.00 och jag har inte ens selat hästen. Men som tröst igår behövde jag inte använda pannlampan under körturen.

Det blev en liten avrastning/ konditionsträning igår. Mycket trav blev det samt en kort galoppsträcka åt vardera håll.

Jag kan inte sluta förundras över hästar och då främst Göran. Att han lär sig så himla fort. Ta tex galoppfattningarna, det jag gör när han ska fatta galopp i vardera varv är att jag ställer honom åt det håll jag vill att han ska fatta lägger pisken på på samma sida samt säger ok eller häpp. Då fattar han till 99% rätt nu, duktiga lilla ponny. Men just att hästar är så förstående och läraktiga trots sin storlek och bakgrund.

20140402-062100.jpg