Dressyrkörning

Igår blev det en omgång på ridbanan för mig och Göran, då lite dikningsarbete satte stopp för konditionsträningen på vägen. Han har ju bara blivit ompysslad i två dagar nu, av mig och barnen.

Det var lite häst att jobba igenom kan man säga, men när han var varm i kläderna då gick han riktigt bra. Det vi måste öva på är att han ska lyssna och vänta på nästa steg av vad jag vill, han vill så mycket och reagerar ibland lite för fort. På gott och ont. Det märkte jag när Pontus var med i veckan och fick hjälpa att sätta ut lite koner, nyttig träning för mig och Göran kan vi säga. Jösses vad vi rev konerna eller körde över de små 🙂

Gräsänka

Har nu varit gräsänka ons-sön och igår kom han hem, vet inte om det går att beskriva den lugn, glada känslan som uppstår o känslan när ens andra hälft kliver in genom dörren. Den känslan är underbar.

Göran har fått blivit ompysslad och betad denna helg då båda barnen har varit med och jag känt att han har kunnat göra det. Det blir kul idag med en explosiv ponny som vill visa vad han kan 🙂 nä så farligt brukar det inte vara.

Jag och Pontus tittade även på ESC i lördags, han höll sig vaken till nummer 13 sen slocknade han i soffan. Han undrade varför Grekland sjöng om bajs… Såg även att en vän på FC oxå hade tyckt att Grekland sjöng bajs i låten 🙂

Det var vår helg och nu sitter jag på tunnelbanan på väg till jobbet.

20140512-061959.jpg

Kondition med sällskap

Idag fick vi sällskap av PW och Madde. Vi tog en sväng i allén i fullt ös. Så himla kul när hästarna använder sin motor på egen hand och man bara ger ett kommando och de ligger kvar i samma gångart, samma tempo. Man hör stegen i det regnblöta gruset på vägarna och jag och Madde bara sitter och ler.

Rätt kul oxå när de ligger jämnsides och rullar på.

20140509-222925.jpg

Helg uppdatering

Tänk va fort tiden går, vips så var helgen över och jag sitter på tunnelbanan på väg till jobbet.

Helgen var rätt lugn i hästväg. I fredags blev det ett pass på ridbanan med vagnen och Göran. Det blev dressyrkörning. Både han och jag behöver det, då vi mest har koncentrerat oss på framåtbjudning när vi är ute.

Hur gick passet på banan då? Nja jag var inte helt nöjd, vi måste börja göra detta oftare nu om vi ska ha någon chans på tävlingsbanorna i år. Vi slarvar i volterna så de blir ovala och dessa ökningar på diagonalerna är svårta. Det går väldigt bra att öka längs långsidorna 🙂

För att avsluta med lite lek gjorde vi våra galoppbyten som avslutning. Det tycker både jag och Göran är roligt.

Lördag och söndag blev det mest borstning och betning, då vi hade andra saker för oss som tex grillning hos ett par vänner.

20140505-062216.jpg

1 maj

Jag och Göran valde att ta en konditionsträning i skogen istället för att demonstrera i staden 🙂

Vi tog vagnen och drog ut för att träna lite kondition. På ut vägen går det alltid lite trögare, innan jag har lyckats dra ur handbromsen. Efter det går allt som på räls, försöker att han ska göra fina övergångar även utomhus, han blir lite för ivrig ibland när vi är ute och slänger upp huvudet i fattningar och avsaktningar. Men jag tycker ju att det är kul att köra häst och inte åka häst så att han något att jobba med är underbart tycker jag 🙂

20140502-061730.jpg

Pontus och pappa var på Cirkus Viktoria igår och tittade på clowner, hästar, kameler och getter. Pontus var helnöjd, men det var lite långt då de höll på i ca 2 timmar. De gick innan föreställningen var klar då det blev trötta barn och okoncentration. De tyckte iaf att det bästa var sockervadden och popcornen.

Besök från Finland

Igår var min vän Nina här på besök från Finland. Även hon håller på med Shetlandsponnier och hon har fler en en. Vi har känt varandra i ex antal år och det är alltid lika kul att träffa gamla vänner.

Har tänkt att jag ska ta mig i kragen och åka och hälsa på henne i Finland och träffa hennes ponnier i sommar. De ska ha en stor utställning i sommar som jag kanske kan åka över och se.

Vi åkte till stallet igår och hon tyckte att Göran blivit stor och mer lik sin mamma. Hans mamma är otroligt söt så det är ju positivit. Ska leta reda på en blid på Oja så alla får se hur söt hon är.

Vi tog en tömkörningstur i skogen och det var supermysigt. Vi pratade och Göran knatade på.

Stallhelg

Denna helg var det stalltjänst för mig. Det roliga var att jag fick sällskap vid halv åtta båda dagarna fast av olika personer. Det var en helt underbar helg, en riktig vårhelg.

Jag och Göran var ute och körde i fredags och lördags. I dag tog vi ett pass på banan. Riktigt bra gick det, försökte att träna ökning i trav på disgonalen. Det går bra när vi vänder snett igenom åt vänster men när vi kommer i höger varv vill han hellre falla in i galopp. Det försökte vi träna på att inte göra. Gick ganska bra, men vi måste öva, öva och öva.

20140427-193849.jpg

20140427-193912.jpg

Det som var väldigt skönt denna helg var att hälften av hästarna i stallet fick gå ut utan täcken. Det känns så skönt att se hästarna stå och sola utan täcken.

Genrep på Gröna Lund

Igår blev det vilodag för Göran då vi på jobbet hade uppstartskväll inför säsongen samt att vi hade blivit inbjudna på genrep på Gröna Lund. Insåg att det var minst 2 år sedan jag var på Grönan, trots att det ligger granne med jobbet och att min man älskar Gröna Lund.

Kul var det iaf. Vi hann åka några saker, men jag tror jag börjar bli gammal för jag mådde illa på vägen hem 🙂