Öppen bana i precision

Idag byggde jag upp en precisionbana som var öppen för de som ville komma och träna på en precisionsbana. Vi höll till i ridhuset på Husby Gård, Haninge.

Det var en varm dag och flitiga ekipage tränade på.

Det som är så bra och kul med en träningsbana är ju att man kan träna flera gånger på olika svängar och sätt att ta olika portar och svängar.

På tävlingen sen har man ju bara ett försök, men på träning har man fler 😊

Domaraspirant praktik

Nu har jag officiellt påbörjat mina praktiska träning för att bli domare i sportkörning.

Igår var jag i Vetlanda och var med domaren Annelie W som dömde dressyr. Så lärorikt och intressant att få sitta i domartornet med en erfaren domare.

Tidig start på morgonen då första start var kl 09.50.

Tack till Jönköpings läns kusksällskap för en trevlig dag.

Härlig höstdag på Bröta

Igår var jag på Bröta hela dagen i en härlig höstsol.

Återigen olika anpassade övningar efter ekipage och utbildningsnivå.

Den förvända öppnan är en fantastisk övning. För vissa är det en bra uppvärmningsövning, för andra är det en bra avslutningsövning helt och hållet beroende på ekipage.

De två sista ekipage träffade jag i ett grannstall till Bröta. De fick öva på att gå i en labyrint. Sista ekipage fick även göra lite sidepass vid bommarna i slutet. Så himla duktiga.

Tävlingsdebut med Thamp

I söndags var det dags för min och Thamps tävlingsdebut. Det blev i dressyr och precision på Berga Naturbruksgymnasium och arrangörer var Stockholms Körsällskap.

Vi startade i clear round i båda disciplinerna. I dressyren fick vi en clear round rosett. Medan i precisionen körde vi lite långsamt och fick tidsfel, men hade noll bollar ner 😊

I precisionen ville jag köra stora vägar. Sen blev det lite störningsmoment runt omkring. Men han skötte sig exemplariskt och lite väntat som den 5-åring han är. 🤩

DM för Stockholms kuskar

I söndags var jag funktionär på Stockholms DM i körning. Om Göran hade varit tävlingsklar så hade vi lätt varit med och tävlat själva. Men eftersom han inte är det bestämde jag mig för att vara med som funktionär. Jag hamnade som hinderfunktionär i hinder 4 som även kallas VM-hindret fick jag lära mig. Vi var uppe i Gottröra hos Johannesbergskuskarnas hemma plan. Riktigt trevlig tävlingsplats måste jag säga. 


När man är hinderfunktionär är utsikten den samma under hela tiden och när väl ekipagen är i hindret har man fullt upp med det. 

Men riktigt kul var det och det var en perfekt uppgift att ha dagen efter tjejmilen speciellt för benen 😁

Jösses vilken tävling

Jag är så innerligt stolt över min shetlandsponny. Han verkligen levererade på tävlingsbanan i söndags. Hans andra officiella lokala tävling, med en resa som startade klockan 05:00 från stallet. 

  Här är han redo för avfärd.

  Foto: Lotta Lundahl

Här är dressyren, fick många fina bilder av Lotta, tack Lotta. 

  Här står vi och laddar på precisionstarten. 

  Foto: Lotta Lundahl

Här kör vi precisionen i full trav. 

  
Som sagt så gick det bra och vi blev godkända i både dressyren med 47 straff och en felfri runda i precisionen, en runda långt under maxtiden 😄

Måste även här tacka Eskilstunaortens ryttarförening för en bra tävling och Vilsta ridskola är en ypperlig körtävlingsplats. 

Tack även Josefine Garpsäter som lånade ut sig själv och sin groom till mig. 

Det sista och största tacket går till Kristina som ställde upp och följde med mig hela dagen. TACK!