Tömkörning i skog och mark

Idag tog vi en offroad tömkörning bland skog och mark. Mitt ute i skogen mötte vi en orienterare. Göran tycker det är superkul att klättra över stock och sten. Jag själv får en bra promenad jag med.

Passade även på att skura ur vattentunnan i hagen och fyllde på med nytt vatten i den. Hjälpte även en stallkompis att fixa höpåsar, vatten och borsta lite då hon kom ut till stallet rätt sent. Efter det var det dags att ge hästarna kvällsmaten och åka hem.

Ridningen avancerar

Idag stod det ridning på schemat för Göran. Vi var nere på ridbanan och övningarna det fick göra idag var på långsidorna trav, halt, trav och på mitten hade jag lagt upp två bommar som de skulle Göran en åttvolt igenom. Det vill säga att genom bommarna skulle Göran vara rakställd och när hon kom ut ställa om, detta i trav. 

Vi började även med sidvärts idag på långsidorna. Hon fick börja med att göra förvänd öppna då har man lite hjälp av väggen och det klarade han galant, det var lite svårare att göra vanlig öppna men några steg fick de till. Avslutade med att galoppera lite oxå. Det var länge sen Göran galopperade under ryttare, med det satt det med.

Han är en så härlig ponny. Jag försökte även få av de sista broddarna på framsidorna men det gick så där. Får se om jag lyckas bättre i morgon.

Snabbis i stallet

Idag har det varit en dag utöver det vanliga. Frågan man ställe sig är hur mycket kan man hinna med på en lördag då vi dessutom fick sovmorgon till klockan halv sju.

Jo, dagen har sett ut som följer. Var i stallet kl 8, åkte därifrån strax innan kl 9. Var på frukostkalas kl 10, hemma igen kl 12 för att äta lunch. Vid halv två var det avfärd igen mot kalas nr 2. På vägen hem släppte vi av Daniel så han kunde åka till kalas nr 3.

Sen var det bara raka vägen hem för att göra middag till mig och barnen. Marcus somnade efter middagen som en stock o sov en stund. Pontus han somnade i soffan vid halv 8. Efter lite kvällsgröt och bestyr somnade Marcus gott han med. Själv avslutar jag kvällen med Morden i Midsommer och ett avsnitt av parkering förbjuden, bortforsling. Underbara program.

Konditionsträning

Idag blev det en konditionsrunda med Göran och vagnen. Det blev mycket trav längs vägen mot Balingsta. Igår blev det en vilodag för Göran då min man och Marcus var i stallet.

Jag hade även kvällsfodringen istället för en annan i stallet, då hon hjälpte mig en kväll förut.

Dressyrkörning på ridbanan

Jag är så glad över att vår ridbanan är ganska hård, perfekt att köra på med andra ord. Vi gjorde lite volter, åttvolter övergångar och backning. Kändes lite bättre än i måndags men det är långt kvar till perfekt. Men han fick jobba idag för svettig blev han, skummis till o med.

Måste även tillägga att Göran fyller år idag, är ganska glad över att jag kom ihåg det. Förr om åren har jag alltid kommit på det i efterhand. Anledningen till att jag kom ihåg det i år är nog att jag tittat mycket i hans pass på sistone.

Off road tömkörning

Idag gjorde vi något som Göran älskar, vi tog på oss tömkörningsgjorden och traskade ut på de små stigarna i skogen. Göran går gram som en ångvält över stock och sten med öronen spetsade framåt. Det gäller för mig att hänga med och samtidigt styra dit vi ska, mellan vattenforsarna i skogen. Göran har blivit riktigt modig nu och går i och hopar över vattensamlingarna om vart annat.

Premiär

Årets premiär för att köra dressyr på ridbanan var idag. Det kändes lite ringrostigt måste jag erkänna, det var även lite tungt tyckte Göran. Banan var ganska blöt, men jag ser fram emot att vi ska bli bättre. Har ju faktiskt anmält mig till tävlingen i Malmköping.

Bjuder på lite bilder från tömkörningen igår med Nenne o Lillan.

Foto Team Bus

Foto Team Bus

Foto Team Bus

Foto Team Bus

Foto Team Bus

Foto Team Bus

Foto Team Bus

Foto Team Bus

Tömkörning av två tjejer idag

Idag blev det tömkörning av Nenne och Lillan i solen. Nenne hade mycket vårkänslor och var ganska lätt i baken, men lite ordning fick vi på allt. Kanske inte vår bästa omgång men en erfarenhet i töm iaf.

Lillan var mer stabil. Där jobbade vi mycket med galopp och at hon ska våga ta för sig. Fick igång henne riktigt bra mot slutet.

Hade ambitionen att köra Göran idag men ambitionsnivån sjönk alltefter som. Det får bli i morgon i stället.

Stalltjänst en helt vanlig fredag

Idag fick jag ha insläppet i stallet på en helt vanlig fredag. Anledningen är både rolig och tråkig, vår duktiga Erika som sköter våra in- och utsläpp fick hämta hem sin ponny från kliniken. Han var nu frisk förklarad från sin kolik. Jag brukar vanligen bara ha utsläpp så det kändes lite bakvänt att ta in dem, men jag tror jag lyckades bra. Bad faktiskt Kristina som hade kvällsfodringen att dubbelkolla att jag gjort allt.

Jag hade även lovat att gå en sväng med Corona idag, men om hade tappat en baksko och den andra satt vänligt löst så det blev bara en avborstning av torkad lera.

Göran fick vila idag oxå, en borstning av blev det. Imorgon är första dagen då min ryttarinnor ska få göra allt själv utan att jag åker ut till stallet överhuvudtaget. Det känns lite konstigt måste jag säga, men jag är helt övertygad att de klara det galant.