Sportlov = hästlov

Sportlovet har i år fick bli ett hästlov. Det har blivit mycket tömkörning, uppbyggande träning, unghästträning och inkörningsövningar.

Mustaschmannen Thamp har fått träna uppbyggande träning i töm. Han gick jobba mycket halt, övergångar och bygga styrka genom lyft över bommar.

Sen har jag har intensivkurser med två hästar på Södertörn Ryttarcenter. Först ut får Blomman en ardenner, unghäst, målet är inkörning. Men först måste man lära sig att våga gå främst, svänga och lyssna på kusken. Så duktig hon har varit under denna vecka.

Bjuder även på en härlig bakdelsbild.

Vi har även fortsatt inkörningen med fjordingen Lisen. En känslig dam som behöver sin tid att få koll på de olika momenten vad gäller inkörning.

Vårens träningar har börjat

Träningarna för i år har börjat lite smått. Bokningarna fylls på och planer smids.

Både vanliga tömkörningar och SWUS-träning har bokas in i år vilket jag tycker är super roligt.

Bjuder på en bild på en av mina favoriter som jag kallar plockepinn. Denna övning för att hästarna behöver tänka på var och hur de ska sätta hovarna och lyfta benen. Man kan även lägga till volter över spetsarna och svängar ut vid spetsarna. De olika övningarna tränar olika saker men många lyft blir det.

Analysera och lär känna din häst

I den uppbyggande träningen är en viktig del att analysera och även förstå vad det är man tittar efter och varför. Idag bjuder jag på ett filmklipp där ekipaget har fått i uppgift att göra halt med höger bak in under sig eller stanna lika med bak. Jag försöker på filmen säga vad som händer och ni hör också ägaren kommentera att det blir fel. Vilket är en viktig del i den uppbyggande träningen att förstå vad det är man gör och varför. Vad är lätt och vad är svårt för hästen. Är det rehabträning eller är det uppbyggande träning?

Lördagen avslutades hos stall Norrga

Lördagen fortsatte sedan hos stall Norrga med både nya och gamla bekantskaper.

Här fick några träna den berömda T-korsningen. Alltid lika nyttiga för att se hur hästen använder sin bakben och åt vilket håll den har svårare för. Detta ekipage fick intervallet höger-vänster-höger.

Söndag på Gärtuna och Berga i Södertälje

Började söndagen hos stall Gärtuna. Även där fick de jobba med labyrinten.

Sen fick jag bekanta mig med en unghäst på 3 år. Jag tycker det är så kul att jobba med unghästar.

Dagen avslutades på Berga gård i Enhörna med uppbyggande träning. Här har vi ett bra bevis på hur effektiv och bra den uppbyggande träningen är. När de var på återbesök hos veterinären och de var helt förvånade över förändringen hos hästen.

Denna gång fick de övningar som korta och länga skritten, öppna, bommar och halter. Det viktigaste här är att det ska bli rätt intervall för hästen så det blir uppbyggande och inte nerbrytande.

Söndag hos stall Bröta

En härliga dag på Bröta. Avslutade faktiskt dagen i ett annat stall då några av ekipagen som brukar vara med stod tillfälligt i ett annat stall. Det som var bra där, som på Bröta var att det fanns ridhus då himlen bestämde sig för att öppna sig på eftermiddagen.

Många av ekipagen fick träna på halter, men även öppna och på andra sätt flytta benen i olika koordinationsövningar. Bjuder på en film där de går träna på att gå slalom på volt. Där hästen ska träna på att hitta sin balans. Det som är nyckeln här är att göra halt så fort man känner att hästen drar i väg åt något håll eller börjar hänga i tömmen. Genom att göra halt då har hästen möjlighet att hitta sin egen balans.

Uppbyggande träning enligt SWUS

Juli vs augusti 2022

Dokumentera och analysera är några av byggstenarna i den uppbyggande träningen. Det är ca 4 veckor mellan bilder. Tänk vad bilder säger mer än 1000 ord ibland.

Det vi har jobbat med är halter, öka och minska skritten och bommar. Vi har ökat på intervallerna efter vi analyserat hästen och dagsformen.

Nu har de fått nya intervaller och så har de återbesök hos veterinär som väntar.