Söndagen spenderades i ridhuset på Hammarby gård. Både nya och gamla ekipage tränade på och jobbade på riktigt bra.

Söndagen spenderades i ridhuset på Hammarby gård. Både nya och gamla ekipage tränade på och jobbade på riktigt bra.


Duktiga hästar i lördags som fick jobba med bommar och övergångar.
Igår fredag blev det en heldag på Södertörn med många härliga ekipage. Bland annat så provade vi en annan vagn till Blomman. Då insåg vi att draglinorna blev alldeles för långa till inkörningsvagnen.

Det blev även en hel del tömkörningsekipage.



Det vi är viktigt och bra att dokumentera. Det blir så kul att se och följa utveckligen.
Vilken härlig påsk som varit. Mycket hästar och träning har det blivit. Mest imponerad är jag nog över en av mina inkörningshästar. Hon var så duktig igår när hon fick dra däcket för första gången.
Testade även på att ha tömkörningslektioner via Ridesum för första gången. Rätt häftigt att kunna jobba via datorn medan ekipaget är ute på ridbanan.

Många andra fina ekipage har jag också fått träffa och träna under långhelgen.



Sportlovet har i år fick bli ett hästlov. Det har blivit mycket tömkörning, uppbyggande träning, unghästträning och inkörningsövningar.
Mustaschmannen Thamp har fått träna uppbyggande träning i töm. Han gick jobba mycket halt, övergångar och bygga styrka genom lyft över bommar.


Sen har jag har intensivkurser med två hästar på Södertörn Ryttarcenter. Först ut får Blomman en ardenner, unghäst, målet är inkörning. Men först måste man lära sig att våga gå främst, svänga och lyssna på kusken. Så duktig hon har varit under denna vecka.

Bjuder även på en härlig bakdelsbild.

Vi har även fortsatt inkörningen med fjordingen Lisen. En känslig dam som behöver sin tid att få koll på de olika momenten vad gäller inkörning.

Så bra läsning och inspiration om uppbyggande träning enligt SWUS. Så tacksam över att jag får vara en del av det gänget med mitt diplom inom uppbyggande träning. Tack Susanne Widner.

Träningarna för i år har börjat lite smått. Bokningarna fylls på och planer smids.
Både vanliga tömkörningar och SWUS-träning har bokas in i år vilket jag tycker är super roligt.
Bjuder på en bild på en av mina favoriter som jag kallar plockepinn. Denna övning för att hästarna behöver tänka på var och hur de ska sätta hovarna och lyfta benen. Man kan även lägga till volter över spetsarna och svängar ut vid spetsarna. De olika övningarna tränar olika saker men många lyft blir det.

Nu är det hög tog att utvärdera 2022. Vilka mål sattes, vilka uppnåddes och analysera varför.
Sen är det dags att planera 2023 och vilka mål ska vi sätta där 😊

Härlig oktober söndag med engagerande ekipage.


