Usch, vilket bra tömkörningspass 

Idag gick han riktigt, riktigt bra under tömkörningspasset. 

Vi började med att göra mkt sidvärts i skritt, öppnor, slutor och sidvärts över diagonalen. 

Sen gick vi i på volt och körde trav och galopp och tempoväxlingar. Vi övade lite tramp också och jag var så på att han fick få i gång i trav efter trampstegen. 😄

Så himla häftig denna ponny är. I slutet i vänster varvet blev han lite trött så då lyckades vi inte riktigt med tramp och trav utan tog det i skritt. 

När vi var klara kom regnet. 

Boxen tömd


Igår när jag var i stallet passade jag på att tömma det sista i boxen, så det hinner torka upp innan vi ska tvätta och måla i stallet. 

Göran fick löshoppa en sväng, då jag valde mellan det och tömkörning. Kag kom fram till att jag inte riktigt hade motivationen att tömköra. 

Denna gång i löshoppningen fick kan hoppa våra vanliga 4 potthinder. Men mot slutet byggde jag om så det blev två högre potthinder i mitten och hjälpbommar utanför det. 

Han hoppade det glatt utan att tveka eller stå emot. Vilket tyder på att han tycker att det är lite kul i alla fall. 

Vagnen fixad


Vagnen är fixad sedan 1 vecka ungefär eller 2… Jag passade även på att bättringsmåla den när den ändå var ur funktion. 

Riktigt smidigt att skicka i väg hjulet till Tidaholmsvagnar och få hem det igen innan tävlingen. Superproffsigt! 

Göran är i full träning inför tävlingen i helgen och det får gå som det går. Mest kul att komma ut på en tävling i Stockholms området. 

Bergadagarna

I söndags var jag och barnen påBergadagarna  som hålls på Berga Naturbruksgymnasium. Vilket var riktigt uppskattat bland oss alla. Fullt med folk var det och mycket att göra både för vuxna och barn. Det som var mest populärt hos barnen var bandvagn-turen. Kan bero på att det var morbror Johan som körde 🙂 

Brandbilen tittade de in i, grävskopan testade de att köra och pricka skopan i hinkar. Efter de testat det fick barnen ett nyckelband där det stod Bonde på. 

Sorunda korvfabrik var där och sålde korv av olika slag. Vi köpte ett paketerbjudande de hade. 

Väldigt uppskattat hos oss alla tre 🙂 

Harvad ridbana

Igår efter regnet passade vi på att harva ridbanan. Det var riktigt bra underlag och dessutom dammfritt. 

Det börjar kännas som om Göran vet vart han ska gå när vi harvar, när vi går in på ett nytt varv så placerar han sig i utkanten av spåret av det förra varvet. 

Jag är absolut ingen expert på att harva och speciellt inte med häst, så jag har hittat på ett sätt med varv som passar för vår ridbana och oss. Men resultatet blir ganska bra tillslut och kul är det. 😀

Reparation av vagn


Just nu blir det inte så mycket körning, ingen alls för den delen. Då jag har skickat iväg ena hjulet till Tidaholmsvagnar. För att ena vajern i gummit hade lossnat och behöver fixas innan tävlingen den 18-19 juni. 

Jag skickade det med Bussgods vilket verkar fungera bra. Känns allt lite vanskligt att skicka något som man är så beroende av. 

Det jag och Göran gör under tiden är löshoppning med studs så han får träna på att aktivera ryggen och bakbenen samt reaktionsförmågan. Samt att vi tömkör både på volt och i skogen. 

Målet är oxå att bättringsmåla och ge vagnen lite omsorg nu när den ändå står med ens däcket i luften och saknar det andra.