Veterinären på besök

Ibland blir det inte som man tänkt sig och det kan nog de flesta djurägare skriva under på. Hade veterinären ute igår för att följa upp en foderficka i munnen på Göran samt att göra en hälsostatus på benen och då främst bakben och knän. Jag har ju hört klonkande ljud ett tag lite till och från på honom samt att jag tycker att han blivit stelare i högersida mer och mer. 

Det visade sig att han hade ett ojämnt rörelsemönster på högersida och att han såg spänd ut i sina rörelser, veterinären tyckte att han inte tog ut stegen ordentligt som han borde. 

När det blev dags för böjprov, visade fram ingenting men på båda bak när han böjde högt var ingen kul syn att se. Han var typ 4-gradigt halt på båda bak. 

När veterinären sedan kände i genom ryggen och spänningar så var Göran riktigt spänd i länden, och i bogarna. Han fick massage och akapunktur och sedan böjde vi igen. 

Då var rörelsemönstret betydligt mer avslappnat och reaktionen på höger bak var betydligt mycket mindre än innan. Men vänster bak var inte bättre alls vid en hög böjning. Vilket resulterade i att veterinären ville börja med att bedöva hasleden i vänster då han kunde ana en liten spattknöl där. 

Han bedövade glidlederna i vänster bak och vi gjorde ett nytt böjprov och han visade ingen hälta alls. 

Så nu har vi fått en remiss till Stavkliniken och ska in och röntga båda haslederna för att se hur det ser ut och där ifrån kunna göra en bahandlingsplan. 

Men nu har han vila och ska gå på smärtstillande tills vi har varit och röntgat. 

I munnen såg han förövrigt väldigt fin ut och foderfickan var läkt. 

Tömkörningslektioner hela helgen

I helgen var det inbokat tömkörning på Bränninge och i Gamla Stallet på Hölö. 

Så himla kul med duktiga ekipage och att de vill lära sig. I lördags var jag på Hölö och det är ett helt nytt stall för mig, väldigt mysigt och trevligt och självklart trevliga människor. 

I söndags i blåsten var jag på Bränninge och hade lektioner. Då vi var ute på deras ridbana och det blåste typ storm var hästarna lite mer på tårna än vanligt. Men det gick bra för alla ändå tycker jag iaf. 

Övning ger färdighet

Igår stod det tömkörning på schemat för Göran och mig. Vi tog oss bort till ridbanan som inte hade blivit biteb av frosten ännu. 

Vi gjorde de övningar som Emma gav oss och det gick riktigt bra måste jag säga. I högervarvet fick jag jobba mer för att han skulle hitta balansen och styrkan själv i från bakbenen och inte hitta det stödet i min hand. 

Det var ett riktigt bra träningspass för oss båda och vi var lika möra när vi gick hem. 

Inkörning fortsätter

Arden fortsätter att växa in i rollen som körhäst. I lördags spände vi för vagnen igen och körde några varv i det trygga ridhuset. Mot slutet kände jag mig så trygg med honom i vagnen att hans ägare faktiskt fick köra en liten bit. 

Vilket är det vi vill komma till att ägaren ska köra honom. Det kommer mer och mer nu och det är så himla kul. 

Tömkörninslektioner på Bränninge

I lördags var det äntligen dags att åka mot Bränninge igen. Det är så kul att få följa utvecklingen hos dessa hästar/ponnier och deras ägare. 

I lördags var det 4 ekipage som var med och fick olika övningar att öva på tills nästa gång som är nu på söndag. 


Så här trött blir man efter ett tömkörningspass 🙂 Missade dock själva jäspen, men den kom strax efteråt. 

Naprapathögskolan

Jag måste slå ett slag för naprapathögskolan som erbjuder elevbehandling. 

Jag hamnade hos en naprapatelev som går 3:de året och är riktigt duktig. 

Jag bestämde mig för att gå dit då min gamla ridskada började göra sig påmind lite för mycket. Måste säga att jag är lite förvånad över det snabba resultatet så himla kul. 

Himla kul och trevligt är det, men ont gör det oxå att gå till naprapaten. Om man som jag gått och dragits med en snedbelastning i alldeles för många år så är det inte skönt att ligga på britsen hos naprapaten de första 5 gångerna. 

Men det ger resultat och jag känner det själv oxå. Men än är jag inte färdigbehandlad och mycket träning för mig återstår innan jag är/blir friskförklarad. 

http://www.naprapathogskolan.se 

Gå in och titta och boka 😀

Klippning när skären ger upp

Igår stod det klippning av Göran på schemat. Allt började i frid och fröjd som det brukar, när jag hade kommit till sida nummer 2 av ponnyn så började skären tugga i pälsen. 

Jag lyckades klippa bort det mesta av pälsen men lite konstgjord andning i form av små ändrade inställningar av skären, oljning av dem och lite klippning med ena delen av skäret. 

Några finjusteringar av kanter blev det inte och randigt blev det, men den mesta pälsen är borta iaf. 


Idag blev det rengöring av maskinen och byte av skär för att lämna in de gamla på slipning. Fick inte loss skären igår i stallet samt att de skär jag nu satte på är 1mm, vilket är lite väl kort tycker jag. 

Men förhoppningsvis blir det lite snyggare om några dagar och när jag får tillbaka nyslipade skär är det bara på det igen 😀

Tur att det inte var dagen innnan tävling bara, då skulle jag fått panik för snyggt blev det inte…