Äntligen! Nu är den hämtad

Nu är den här hemma, min specialgjorda gjord till selen. 


Det är bästa Ammi som gjort den åt mig i äkta Tärnsjöläder. Så himla glad och nöjd. 

Jag och Pontus tog en roadtrip upp till Dalarna i går måndag och sov på Hotell Kupolen i Borlänge. När vi skulle åka hem mötes vi av denna syn 

En himla massa blötsnö!! Men när vi lämnade Dalarna övergick snöandet till regn istället. 

Det blev en liten fikapaus och bensträckare på Max i Enköping och sedan full fräs hem 🙂 

Tömkörning på Bränninge

I söndags var det dags att äntligen få komma ut till Bränninge igen och träffa alla trevliga och duktiga hästar och människor. 

Det blev två ekipage som tömkörde själva och jag var med och höll lektion. 

Sen var det tre hästar som jag fick tömköra och hålla lektion genom att visa och berätta vad jag gjorde och tänkte för att få hästen och göra det jag bad den om 😀

Vi slapp det värsta regnet, men det blev inga bilder tyvärr. 

Måste slå ett slag för mina nya skor som jag köpte på XXL. Det är Haglöfs Gortex överdel och Asics som gjort sulan. Impregnerade dem i butiken för 39 kr och jag har inte blivit blöt än. 

Jag är supernöjd med både hästar, tömkörare och skor från i söndags 😀

Lokalproducerat nötkött

Igår packade jag in barnen i nilen efter middagen och åkte upp till Chris på Ekeby Gård i Norrtälje och hämtade hem en låda nötkött på dryga 11 kg innehållande bland annat 3 kg Biff o 2,45 kg högrev. Passade även på att köpa 4,5 kg nötfärs. Så nu är frysen full med bra kött. 

På vägen hem blev det en extra resa genom stan då de skulle envisas med att stänga av Essingeleden just igår kväll. 

Bilbesiktning

Varför blir man alltid nervös inför den årliga kontrollbesiktningen av bilen? Samtidigt tycker jag att det är bra om de hittar något, samtidigt som jag vill åka därifrån med ett prickfritt protokoll. 

I år var det ett positionsljus som tydligen inte fungerade, men det krävs ingen återkontroll för utan det ansvaret ligger på ägaren att utföra. 

Samt ett bra att veta att länkarms… Höger fram var lite glapp. Men det ger ingen anmärkning. 

Så även i år blev den godkänd och får rulla vidare vår älskade v70. 

Passade även på att tvätta bilen innan besiktningen, samt la fram varningstriangeln och knäppte alla säkerhetsbälten så det skulle vara lättare att kontrollera dem. Jag hoppas att det underlättade för besiktningsmannen i sitt arbete. Passade även på att önska honom en trevlig helg, vilket verkade uppskattas. 

Varför skriver jag allt detta, jo för det stod på deras hemsida att man kunde göra vissa saker för att underlätta för dem, det stod även där att man skulle kolla alla lysen oxå, vilket jag missat. Men jag tar med mig det till nästa gång 🙂 

Nu kör vi vidare!!

Tömkörning på Bränninge

I söndags var det tömkörning på Bränninge som stod på schemat. Det blev en mjukstart med 2 ekipage, varav den första var ny i sammanhanget och jag fick äran att tömköra den hela passet. Hon var en väldigt söt frågvis ponny, hon undrade lite vem jag var och vad jag ville där bak. Men när hon väl förstod vad jag menade var hon riktigt ambitiös och lyhörd. Väldigt rolig och snäll ponny att tömköra. Som jag hoppas är med fler gånger:) 

Nästa ekipage ut var ett mer rutinerat par som har tömkört i flera år minst en gång i veckan. Där tränade vi lite på att flytta sidvärts, mest grunderna så hon börjar förstå vad tömtagen betyder, några steg i taget. Nästa gång fortsätter vi därifrån 🙂 

Innan jag åkte hem fick jag även tömköra Nenne som var hur duktig som helst. Jösses vad den hästen har mognat i kropp och själ. Det är så kul att få möjligheten att tömköra hästar från början. Nenne har jag tömkört sen hon var tre år och idag är hon 7.