Ensam med barn och häst

Ibland måste den andra hälften få åka i väg och göra andra saker och i mitt fall så är det så att min man är med i hemvärnet och denna vecka är i Enköping på någon lärorik och spännande övning. Han säger alltid vad de heter, men för mig är det lite grekiska dessa militära benämningar på saker och ting 🙂 Det är oftast logiska förkortningar på sammansatta ord… 

Det resulterar i att barnen får följa med till stallet och jag brukar ungefär en av dessa gånger köpa mat på Max eller McDonalds, dels för att det går fort och dels för att jag vet att barnen uppskattar det och tycker det är gott. Rätt eller fel!? 

Min åsikt är sån, att det viktigaste är att barnen får mat och att vi kommer hem i hyfsat tid så de får sova ordentligt. Jag vill även att det ska se det som en extra grej, när det måste följa med att få äta hamburgare och pommes. Det gör det till en positiv grej att behöva följa med. 

Jag har ju inte lyxen att ha hästen hemma, då hade detta inte varit ett dilemma överhuvudtaget. Men jag tycker att mina tankar är genomtänkta i alla fall. Det viktigaste tycker jag är att man just har tänkt och vet varför man gör på ett visst sätt. 

Görans rehabilitering 

Med Göran går det långsamt framåt. Han har som sagt fått gå ut i sjukhage, vilket han tycker är väldigt kul. Det går fort både till hagen och från hagen. 

I fredags hade han fått gå ut i en vecka endast i hage. Nu bygger vi på det att han får gå en promenad i skritt i ca 20 minuter varannan dag i ca en vecka tills veterinären kommer på återbesök den 26 januari, så får vi se hur han rör sig då. Jag tycker att han flr sig mycket bättre och avslappnat redan nu, men det gäller att inte bygga upp spänningarna igen och det viktigaste av allt är att han inte ska ha ont. 

Körning o tömkörning på Bröta

Första dagen på det nya året började med körning av Arden på Bröta. 


Han är en häst som går från klarhet till klarhet bara man låter det ta den tid han behöver. Nu är han riktigt rolig att köra och ju mer erfarenhet i vagn han får ju bättre blir han. 

Denna dag fick jag skaffa bekantskap med ett nytt ekipage. De var väldigt abitiösa och duktiga. Jag hoppas jag får träffa dem fler gånger 🙂 

Kom på att jag inte har uppdaterat hur det är med Göran efter alla veterinärbesök. 

Han har förändringar i båda haserna och kommer behandlas med cortison i båda. Vilket resulterar i 3 veckors boxvila, där efter motion efter rehabplan och återbesök för röntgen om tidigast 6 veckor för att se resultatet av behandlingen. Så det blir helt klart vintervila i år för honom…

Det är svårt att säga vad som är hönan och ägget i detta fall. Han hade även spänningar i länden, som när de behandlades med kiropraktik ”släckte” hältan på höger. Han har även ett påverkat höger knä som oxå blev bättre med kiropraktik. Nu behandlades han i båda haserna för att det inte ska komma smärta där ifrån. Då det nu är konstaterad Benspatt han har på båda bak så kommer det ”göra ont” tills benen är ihopväxta, då finns det inget som kan glida och gnaga och göra ont mer. Han kommer ha full rörlighet när processen är klar, eller vad man ska säga. Så det är svårt att säga vad som orsakat vad: är det knät som orsakat ömheten i länden eller tvärtom. Eller är det haserna som orsakat det andra eller åt något annat håll… 

Juläventyr i Göteborg

Tågresan ner började med en åksjuk Pontus, men när vi väl var framme så blev det ett besök på Jensens för lite lunch. Därefter checkade vi in på Gothia Towers och vi bodde i det tredje tornet på 21 våningen. 

Sen bar det av till Liseberg och Lisebergsteatern. Där tittade vi på Pippi Långstrump. 

Efter teatern var vi kvar på Liseberg och åkte en massa attraktioner och spelade på en massa hjul. Vissa åkgrejer åkte barnen själva medan vi stod och titta på. Det är då man inser hur stora de börjar bli. 

Vid 20.30 drog vi oss tillbaka till hotellet. 


Lite godisregn i sängen. 

Sen var det god natt för oss alla till Sällskapsresan på TV:n. 

Dag nummer 2 började med en underbar hotellfrukost på våning 29. Hotellfrukost är det bästa med hotell tycker jag 😀

Sen checkade vi ut och gick till Universeum och var där i några timmar. 

Sen bar det av till Centralstationen och intag av mat på O’Learys och sedan var det dags att hoppa på tåget hem mot Stockholm och där sitter vi nu med en åksjuk Pontus.