Broddar, broddar hela dan

Igår var det kvällsfodring på schemat så det blev ännu en sen kväll i stallet.

När jag kom ut till stallet var det fullt ös där, jag hade nästan förväntat mig att vara själv, men icke sa Nicke.

Det blev en vilodag för Göran förutom att han fick stå och lyfta på hovarna då jag bytte lite brodd samt satte i tåbroddarna igen. Men självklart i ett hål skulle en sten byggt bo som inte var beredd att flytta hemifrån en kall måndags kväll. Så jag fick nöja mig med att ha 15 broddar på honom istället för 16…

Som tur var så hörde hovis av sig idag efter influensan och bokade in en omskoning på lördag 🙂

20140114-061912.jpg

Brukshästen Göran

Idag var jag och Göran ute och hämtade pinnar som de kan gnaga på i boxar och hagar. Nu låter det som om vi hämtade massor med pinnar, men vi hämtade ca 10 stycken i olika längder och bredder.

20140112-193834.jpg

Det var ju första gången så jag tog inte så många. Men uppskattat var det iaf, la ut den största i hagen till Göran o Goofie. De började gnaga på den på en gång.

Igår var jag ute sent i stallet och tömkörde längs vägen mot Balingsta. Mycket tempoväxlingar i skritt och trav.

I fredags och torsdags fick han faktiskt vilodagar.

20140112-194422.jpg

Tömkörning är kul

Äntligen så kom dagen då vi bokat in lite tömkörning i stallet. Det blir så sällan i sitt eget stall, då man är där för att ta hand om sin egen häst/ponny.

Först ut var faktiskt Göran, det var länge sedan jag tömkörde honom i dagsljus, slog det mig när jag började.

Med honom körde jag mest bara igenom honom i alla gångarter. Kul tyckte både han och jag. Jag har ju faktiskt mest kört honom på sista tiden. Hoppas att det blir lite ljusare på kvällarna snart 🙂

Sen var det Goofies och Evas tur, det märktes att de hade tömkört en del nu efter Emmaträningen. Det vi övade på idag var att följa fyrkantsspåret och göra lite förvända öppnor. Gick riktigt bra.

Nästa ekipage till rakning var Kristina och Mery, där vi hela lektionen gick ut på att Mery skulle göra så lite som Kristina ville då Mery kan göra alldeles för mycket. Hon skulle ta sig tid att lyssna på Kristina och vad hon ville att Mery skulle göra. Det låter kanske konstigt, men om man träffat den hästen så förstår man. Hon kan allt och vill visa det, allt på en gång.

20140106-144631.jpg

Sist ut var Klara som jag fick äran att tömköra. Hon är riktigt rolig men en bestämd dam. Hon har ett eget driv och ett riktigt bra tryck till yttertömmen. Hennes svaghet är galoppen, där jobbade vi mycket med galoppfattningar. Vilket vi får jobba vidare på. Det som är kul är att de problem som ryttarna har i ridningen blir så mycket tydligare i tömkörningen, då hästen inte får hjälpen av ryttaren utan måste orka själv.

Inte varje dag

20140105-201707.jpg

Det är inte varje dag man får en teckning 🙂

En glad ryttare på Göran idag. Jag fick även lite hjälp med borstning.

20140105-201829.jpg

20140105-201851.jpg

Idag fick även självförtroendet sig en törn, då det var en busig Lillan som drog för mig under tömkörningen. Men det slutade bra på alla sätt. Någon gång ska va den första.

Maggie var lite seeeg idag, så vi körde kort men effektivt. Det hon gjorde, gjorde hon bra. Med mer träning för henne och mig så kommer det gå super.

I morgon är det morgontjänstgöring i stallet samt tömkörningslektioner i hemmastallet. Det ser jag fram emot, det var väldigt länge sedan.

I morgon

Första tömkörningen

20140104-122830.jpg

Så här nöjda kan man vara efter en tömkörning i skog och mark, min så kallad off-road tömkörning.

Idag lyckades vi äntligen få till det så vi hittade en dag och tid som passade oss alla för att ta en första tömkörning för mina medryttare. De får först lära sig att tömköra rakt bakom och gå på vägar och i skogen, sen ska vi avancera 🙂

Jag hade morgonstallet i morse och när alla hästarna var ute vid ca 07.30 var det så här mörkt när jag gick tillbaka till stallet från sista hagen.

20140104-123517.jpg

Rätt mysigt, men riktigt trist väder med regn i olika mängd som nederbörd.

Kvällsfodring i stallet

Idag var det dags för kvällsfodring igen. Helt ensam var jag i stallet, förutom hästarna vill säga. Tog Göran på en avrastningsrunda på vägen mot Balingsta.

Jag är verkligen nöjd över att ha pannlampa, annars skulle jag inte sett mycket idag. Så himla mörkt. Idag fick han endast trava och skritta. Han travade på riktigt bra.

Igår hade jag barnen med mig så då blev det bara marktjänst. Vi var även och köpte morötter samt en gängtapp 5/16″, då det är den storleken på hålen i skorna nu.

20140103-213915.jpg

2013 slutade oxå effektivt

Igår på nyårsafton åkte jag ner till Bränninge för att tömköra 2 hästar. Nenne har två tappskor så hon har lite ofrivillig vila enligt Hanna.

Först ut var Maggie där målet var några lugna och fina galoppfattningar. Det märktes att Maja har jobbat med henne och fått henne starkare. Vi fick till några fina galoppfattningar i båda varven och efter det gav jag mig.

20140101-105221.jpg

Efter Maggie var det Lillans tur, även hon arbetade på bra. Lillan fick för sig att konerna i hörnet på ridbanan skulle äta upp henne så där blev det lite tjurrusingar…

Bröt efter några var och tog Lillan under armen och gick fram till konerna för att inspektera dem. Efter det gick det fin fint att gå förbi dem i båda varven. Avslutade hennes pass med att återuppliva lite sidvärts i töm, det måste vi göra oftare. 🙂

20140101-105651.jpg

Året börjar effektivt

Första dagen på året börjar effektivt. Hade morgonen i stallet så det var bara att stiga upp vid 05.45. Fixa lite frukost och hoppa in i bilen.

20140101-104115.jpg

På väg till stallet var det bara jag och all yrkestrafik med betoning på taxibilar.

I stallet var det lugnt och ingen häst verkade ha hittat på något bus under nyårsnatten.

20140101-104319.jpg

Väl klar i stallet, mina medryttare ville motionera Göran idag så jag gjorde bara marksysslorna, åkte jag förbi FunWash och tvättade av bilen. Allt detta innan klockan 10.00 den 1/1-14.

20140101-104551.jpg

Röda dagar = stalltjänst

Idag är det ju måndag, men man blir lite dagvill när man är ledig så här länge.

Hade kvällstallet idag och var helt själv i stallet. Jag körde Göran en liten stund på ridbanan på det tredelade bettet, vilket det var länge sedan jag använde. Han går sådär på det, han blir väldigt lätt i sidorna men han blir lite hängig i handen för att sedan släppa helt… Jag är inte helt nöjd med det, men jag provade iaf.

Vi körde lite utvalda delar av det lätta dressyrprogrammet. Vilket gick bra, men med det tredelade bettet blir det mycket körning med pisken för att Göran ska få med sig yttersidan i svängar och volter.

Nu är det ett kluster av stalltjänst och tömkörning 🙂 1/1 morgon, 3/1 kväll, 4-6 morgon.

Tömkörning hos Hanna i morgon och den 5 jan. Tömkörning i stallet den 4 och 6 jan. Kul, kul!

Kvällsaktivitet i stallet

Både igår och idag har det blivit kvällsaktivitet för mig i stallet. Då vi fixat och trixat här hemma på dagarna.

Både i går och idag blev det körning längs vägen mot Balingsta, man blir lite bortskämd med att det är så mjukt i marken.

Igår blev det mest avrastning i alla gångarter.

20131229-213027.jpg

Idag blev det lite mera krav och vi övade på att ställa åt sidorna och samtidigt gå rakt fram i skritt. Sen vart det lite tempoväxlingar mot slutet.

20131229-213325.jpg

Ikväll gav jag även hästarna kvällsmat så Marie slapp vänta kvar 1 timme för att slänga in lite hö.

20131229-213530.jpg
Lite kuliga morötter man får närman köper fodermorötter 🙂