Härliga helg

Vilken härlig hösthelg det har varit. Hade morgonstallen både lördag och söndag samt fredag kväll och måndag kväll. 

Lördagen var helt magisk, underbart väder och en duktig häst. Vi var ute och tömkörde i skogen ca 1 timme i solsken. 

  
I söndags var det inte lika mysigt väder men ändå mysigt att vara i stallet på morgonen. 

Efter stalltjänsten drog vi ut och plockade svamp i skogen med familj och vänner. Det avslutades med en härlig middag 🙂 

Paket att hämta

   

 Igår kom äntligen min beställning från Börjes Tingsryd. Egentligen inget märkvärdigt, men det är alltid kul att få paket 🙂 

Jag hade beställt en ny aktivitetsboll, då jag inte hittar den gamla. Den är spårlöst försvunnen. 

Hade även beställt en vagnsskylt till tävling, ett fleecetäcke och en håltång. Helt nödvändiga saker för en hästägare 🙂 

Igår hade jag kvällsstallet, hade bytt med en annan hästägare. Barnen var oxå med då Daniel hade ett möte i Västerhaninge. Marcus somnade i bilen efter ca 5 minuter och sov hela tiden. Pontus var mer alert och hjälpte mig i stallet med att fylla på den nya bollen, lägga in ny torv samt kvällsfodra till hästarna. Han får lägga in morötterna till dem som har. Sen gick han runt och lyssnade/tittade att alla hästar åt medan jag fyllde på vatten till de som behövde. 

En mysig kväll i stallet helt enkelt. 

Tappskokurs 

Del 5

   
 
Igår var det näst sista gången på tappskokursen på Solvalla. Nästa gång är det slutprov. Då ska vi kunna rikta skon, raspa till hoven samt få dit skon i befintliga sömhål. 

Igår fick vi öva på precis det. Vilket var riktigt roligt, sen fick gå ut på banan och se ett lopp och titta på hästarna när de sprang på banan. 

Jag har inte förstått hur doserade kurvorna är på Solvalla förrän igår då vi bokstavligt talat var på banan och gick. Rätt häftigt! 

Tappskokurs

Del 4

   
 Denna gång fick vi fortsätta att rikta skor fast på en annan fryst hov. 

Den avslutande timmen fick vi prova på att raspa lite och börja spika fast sömmarna. Det är hårdare än det ser ut att slå i en söm i ett icke existerande sömhål. 

Nästa gång blir det att fortsätta att få i sömmarna och plocka ut dem igen 😀

Ledig dag

Härligt att vara ledig en måndag. Men inte ofrivilligt, då jag bokat in besiktning av bilen bland annat. 

Lyxigt att få sovmorgon för att sedan göra lite ärenden i stan. Där efter var det dags att åka till stallet. 

 

 Göran fick sig en tömkörning på ridbanan med 3 bommar på marken. Några riktigt fina passager över dem blev det. 

Vi jobbar en hel del med yttersidorna då jag vill jobba upp trycket från innerbakben till yttertömmen. Det märkas att vi slarvat lite under sommaren, så det är lite att jobba på. Vilket är kul tycker jag 🙂 

Alltid roligt art ha projekt att jobba med och utveckla. 

Sen var det dags och åka och tvätta bilen för att senare åka till bilbesiktningen. Det är alltid lite ångestfullt att besikta bilen, man vet inte om de ska hitta något och i så fall vad. Men den gick igenom utan en anmärkning vår kära volvo v70. Älskar verkligen vår bil 🙂